Biomedische Technologie
Technische Universiteit Eindhoven
Deze opleiding
locatieEindhoven |
diplomaBSc |
typeregulier, 180 EC |
start1 september |
taalvooral Nederlands voornamelijk Engels |
opleidingsduur3 jaar voltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code56226 |
numerus fixusnee |
honoursheeft honours track |
In deze opleiding leer je hoe je technologische methoden kunt inzetten om biomedische vraagstukken op te lossen. Hiervoor gebruik je analyse- en synthesemethoden uit de natuurkunde en scheikunde, rekenmethoden uit de wiskunde, modelvormingsmethoden uit de werktuigbouwkunde, meet- en regelsystemen uit de elektrotechniek en programmeermethoden uit de informatica. Uiteraard gebruik je ook kennis over het menselijk lichaam uit de biologie.
Na het afstuderen ontvang je je diploma Bachelor of Science in Biomedical Engineering.
Waarom aan de TU Eindhoven?
- De TU/e is in '97 als eerste universiteit in Europa begonnen met de opleiding Biomedische Technologie.
- De TU/e onderscheidt zich qua onderwijs door de vrije keuzeruimte en combinatie van vakken en projecten.
- Onze technische expertise vullen we aan met biomedische kennis door intensieve samenwerking met docenten en onderzoekers van de Universiteiten en Universitair Medische centra in Maastricht en Utrecht.
- Aansluitende Master Medical Engineering kun je in Nederland enkel aan de TU/e volgen.
Studieprogramma
periode | |||||
Calculus | |||||
Inleiding Organische Chemie | |||||
CBL Engineering a Tissue | |||||
Fysica voor de Biomedische Technologie | |||||
Biochemie | |||||
Lineaire Algebra & Multivariabele Calculus | |||||
Moleculaire Celbiologie | |||||
Programmeren voor Data-analyse | |||||
Biomechanica | |||||
Impact of Technology (Ethics) | |||||
Skills Experience | |||||
periode | |||||
Design | |||||
Moleculaire Celbiologie | |||||
Transportfysica | |||||
Beelden | |||||
Systemen in tijd en ruimte | |||||
Mechanica | |||||
OGO Functioneel herstel van weefsels | |||||
OGO het lab in / Bloed Oxygenatie | |||||
Bio-Organische chemie keuzevak | |||||
Advanced Programming keuzevak |
periode | |||||
Materiaalkunde | |||||
Electromagnetisme en optica | |||||
Numerieke Analyse van Continua | |||||
Bachelor Eindproject afstuderen | |||||
OGO Computational biology | |||||
Klinische metingen keuzevak | |||||
Beeldvormende technieken keuzevak | |||||
Cardiovasculaire pathologie keuzevak | |||||
Farmacologie keuzevak | |||||
Instrumentele analyse keuzevak | |||||
Medische beeldanalyse keuzevak | |||||
Simulatie van biochemische systemen keuzevak | |||||
System estimation and control for biology keuzevak | |||||
Toegepaste biostatistische methoden keuzevak |
Onderwijs
taal van onderwijs | 70% nl 99% en |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
active learning, case studies, computer opdrachten, ontwerpproject, groepsopdracht, groepsdiscussie, individuele opdracht, stage, laboratoriumwerk, hoorcollege, literatuurstudie, onderzoek, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, mondelinge presentatie, poster presentatie, practicum, project, zelf-evaluatie, zelfstudie, thesis, werkcollege, training, werkgroeponderwijsvormen
In je vakken krijg je theorie aangereikt. Daarnaast volg je trainingen en ga je in groepjes aan de slag met practica, om praktische vaardigheden op te doen. De kennis en vaardigheden pas je vervolgens toe om tijdens het Challenge Based Learning (CBL) onderwijs een echt biomedisch vraagstuk op te lossen. Je rondt je bachelor af door zelfstandig aan een onderzoeksproject te werken.doelstelling
Met de opgedane technologische vaardigheden en kennis van het functioneren van het menselijk lichaam, kun je als biomedisch ingenieur de medische zorg verbeteren. Belangrijk is de begripsvorming door het gebruik van wiskundige modellen en computersimulaties, het verzamelen van gegevens en het ontwerpen van nieuwe technieken en onderzoeksmethoden. Deze competenties worden uiteindelijk gebruikt om vertalingen te maken naar oplossingen die een arts kan gebruiken.studeren in het buitenland
Het is mogelijk om een deel van de keuzevakken in het buitenland te volgen.bindend studieadvies
- minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden
Van de 60 studiepunten (EC) die je kan halen in het eerste jaar moet je aan het eind van het jaar minstens 45 studiepunten gehaald hebben. Dit doe je door het halen van toetsen en het succesvol afsluiten van projecten.
honours-/excellence program TU/e Honors Academy
De TU/e stimuleert extra uitdagingen.
Voor bachelorstudenten zijn verschillende Honours-tracks gelanceerd, die zich bezighouden met grote maatschappelijke en wetenschappelijke vragen en uitdagingen.
De TU/e stimuleert extra uitdagingen.
Voor bachelorstudenten zijn verschillende Honours-tracks gelanceerd, die zich bezighouden met grote maatschappelijke en wetenschappelijke vragen en uitdagingen. Voorbeelden van deze thema's zijn:
"Hoe zorgen we ervoor dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid en welzijn?"
"Welke nieuwe kansen ontstaan wanneer de fusie van internet, mobiliteit en verkeer sterker en sterker wordt?"
In de Track van je keuze word je uitgedaagd om de leiding te nemen in je eigen ontwikkeling en in het project dat je aan het doen bent. Je krijgt de kans om samen te werken met studenten van andere afdelingen, inspirerende coaches en mensen uit de industrie te ontmoeten. Duik in je eigen discipline of verken andere disciplines, het is allemaal aan jou!
Toelating en kosten
toelaatbare profielen
vwo N&T | toelaatbaar |
---|---|
vwo N&G | wiskunde B + natuurkunde |
vwo E&M | wiskunde B + natuurkunde |
vwo C&M | wiskunde B + natuurkunde |
studie kosten
bedrag | kostenpost |
---|---|
€ 500.00 | levensonderhoud |
€ 100.00 | inschrijvingsgeldin het eerste jaar |
€ 1650.00 | studiematerialenvoor de gehele opleiding |
€ 400.00 | |
€ 600.00 | visa/permitvoor de gehele opleiding |
inbegrepen in collegegeld
examination |
De stad
studievereniging
Protagoras
Protagoras is de studievereniging voor de bacheloropleiding Biomedische Technologie aan de TU/e. De studievereniging is voor studenten van beide majors, Biomedische Technologie en Medische Wetenschappen en Technologie.De studievereniging is er ten eerste om de studenten te vertegenwoordigen bij het onderwijsinstituut en te zorgen voor studiematerialen, zoals boeken en tentamenbundels. Verder organiseert de studievereniging lezingen, symposia en excursies.
Daarnaast is de vereniging er niet alleen voor de studie, maar ook voor de gezelligheid. Zo kan er bijvoorbeeld in de verenigingsruimte, het Prothok, gezamelijk worden bijgepraat of geluncht. Elke donderdag wordt in de ontmoetingsruimte 'In Vivo' geborreld. Al deze activiteiten zijn voor en door studenten.
aan het woord: studenten en docenten
Mirjam Rubbens
Hanne Kause
Keuzehulp
Studievergelijker
Biomedische Technologie
€ 280 gemiddelde kamerhuur |
132 eerstejaars |
35% vrouw |
? uur contacttijd/week |
70% Nederlandstalig 99% Engelstalig |
Medische Wetenschappen en Technologie
€ 280 gemiddelde kamerhuur |
53 eerstejaars |
52% vrouw |
? uur contacttijd/week |
70% Nederlandstalig 99% Engelstalig |
Biomedische Technologie
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Engelstalig |
Biomedische Technologie
€ 250 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
80% Nederlandstalig |
Kijk ook eens naar ..
opleiding | gelijkenis met Biomedische Technologie | |
---|---|---|
Medische Wetenschappen en Technologie | bekijk | |
Applied Physics | bekijk | |
Chemical Engineering and Chemistry | bekijk |
Na de studie
Master Medical Engineering
Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Omdat we met z'n allen steeds ouder worden, neemt de vraag naar innovatieve biomedische oplossingen steeds verder toe. De verwachting is dan ook dat er in de toekomst op de arbeidsmarkt veel vraag naar biomedisch ingenieurs zal blijven.
aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
Universiteit Twente | Applied Mathematics | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Applied Physics | + 45 EC pre-master |
TU Eindhoven | Applied Physics | + 30 EC pre-master |
TU Eindhoven | Biomedical Engineering | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Biomedical Engineering | geen aanvullende eisen |
TU Delft | Biomedical Engineering | geen aanvullende eisen |
RUG | Biomedical Engineering | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Business Administration | + 30 EC pre-master |
RUG | Health | + 25 EC pre-master |
Universiteit Twente | Business Information Technology | + 30 EC pre-master |
TU Eindhoven | Chemical Engineering | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Chemical Science & Engineering | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Civil Engineering & Management | + aanv. eisen |
RUG | Clinical and Psychosocial Epidemiology research | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Communication Science | + 30 EC pre-master |
TU Delft | Complex Systems Engineering and Management | + basiskennis + motivatiebrief |
Amsterdam UVA | Computational Science | + aanv. eisen |
Universiteit Twente | Computer Science | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Construction Management & Engineering | + aanv. eisen |
RUG | CPE Track Health Systems and Prevention research | geen aanvullende eisen |
RUG | CPE Track Lifecourse Health Development research | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Educatie in de Bètawetenschappen full-time,part-time | + 12 EC pre-master |
Universiteit Twente | Educational Science & Technology full-time,part-time | + 30 EC pre-master |
TU Eindhoven | Electrical Engineering | + aanv. eisen |
Universiteit Twente | Electrical Engineering | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Embedded Systems | + 30 EC pre-master |
TU Delft | Embedded Systems - 4TU | + 30 EC pre-master |
RUG | Energy and Environmental Sciences | + aanv. eisen |
TU Delft | Engineering and Policy Analysis | + basiskennis + motivatiebrief |
Universiteit Twente | European Studies | + 30 EC pre-master |
TU Delft | Geomatics | geen aanvullende eisen |
Maastricht University | Global Health | geen aanvullende eisen |
Amsterdam VU | Global Health (research) research | + aanv. eisen |
Maastricht University | Governance and Leadership in European Public Health | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Health Sciences | + 15 EC pre-master |
Maastricht University | Healthcare Policy, Innovation and Management | + aanv. eisen |
Maastricht University | Human Movement Sciences | geen aanvullende eisen |
TU Eindhoven | Human-Technology Interaction | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Industrial Design Engineering | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Industrial Engineering & Management | + 15 EC pre-master |
TU Eindhoven | Innovation Management | + 30 EC pre-master |
TU Eindhoven | Innovation Sciences | + aanv. eisen |
RUG | Innovative Medicine | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Interaction Technology | + 30 EC pre-master |
UU | Leraar VHO biologie full-time,part-time educational | + aanv. eisen |
UU | Leraar VHO natuurkunde full-time,part-time educational | + 81 EC pre-master |
UU | Leraar VHO scheikunde full-time,part-time educational | + 90 EC pre-master |
Amsterdam UVA | Lerarenopleiding Natuurkunde educational | + 81 EC pre-master |
Amsterdam UVA | Lerarenopleiding Scheikunde educational | + 81 EC pre-master |
TU Delft | Life Science and Technology | + 30 EC pre-master |
TU Delft | Management of Technology | + motivatiebrief |
NHL Stenden | Master Design Driven Innovation part-time | + toelatingsgesprek |
Universiteit Twente | Mechanical Engineering | + aanv. eisen |
TU Delft | Mechanical Engineering | + 36 EC pre-master |
TU Eindhoven | Medical Engineering | geen aanvullende eisen |
Erasmus | Molecular Medicine research | + aanv. eisen |
RUG | Molecular Medicine and Innovative Treatment | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Nanotechnology | + aanv. eisen |
Universiteit Twente | Philosophy of Science, Technology & Society full-time,part-time | + aanv. eisen |
Universiteit Twente | Psychology | + 45 EC pre-master |
Universiteit Twente | Public Administration | + 30 EC pre-master |
UU | Regenerative Medicine and Technology research | geen aanvullende eisen |
TU Eindhoven | Science Education and Communication educational | + 30 EC pre-master |
TU Eindhoven | Leraar VHO Natuurkunde educational | + 21 EC pre-master |
TU Delft | Leraar VHO Natuurkunde educational | + 24 EC pre-master |
TU Eindhoven | Leraar VHO Scheikunde educational | + 27 EC pre-master |
TU Delft | Leraar VHO Scheikunde educational | + 27 EC pre-master |
Universiteit Twente | Sustainable Energy Technology | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Technische Geneeskunde | + 999 EC pre-master |
Potentiële beroepen
Na de master kun je een post-masteropleiding volgen tot bijvoorbeeld klinisch chemicus/fysicus of Qualified Medical Engineer (QME).
Bijvoorbeeld docent in het voortgezet onderwijs, expert bij een patentbureau, etc.
Binnen een bedrijf kun je bijvoorbeeld aan het werk als test engineer of onderzoeker. Dit kan bijvoorbeeld bij biotechnologische bedrijven die gespecialiseerd zijn in de ontwikkeling van medische apparatuur of op onderzoeksafdelingen van de farmaceutische industrie.